Memperkenalkan Diri, a la TKA

Lema blog yang ini sebagian besar dalam bahasa Belanda. Jadi ceritanya, setiap anggota baru Toonkunstkoor Amsterdam (TKA) diberi kesempatan untuk memperkenalkan diri dengan mengisi sebuah kuesioner. Kemudian kuesioner ini menjadi salah satu rubrik dari jurnal TKA “Tonika” yang terbit setiap 4 bulan sekali. Dengan cara ini, seluruh penyanyi TKA yang lebih dari 100an orang ini dapat dengan mudah mengenali anggota baru. Bukan hanya nama dan wajah, tapi juga beberapa hal penting, lucu, dan seru mengenai sang newbie. Gw sendiri berpikir kalau ini ide yang sangat baik. Kadang gw sendiri suka rada ribet dan sungkan harus mencoba berkenalan dengan anggota lain. Habis banyak banget! Jadi yang gw lakukan adalah, biasanya setiap latihan, gw mencoba berkenalan dengan satu saja anggota lain. Lagi-lagi, bukan cuma nama dan wajah, tapi kalau bisa juga hal-hal menarik mengenai orang tersebut: pekerjaan, asal dari mana, tinggal di mana, suka musik jazz atau tidak, dan sebagainya.

Nah, karena gw baru masuk Desember 2012 kemaren, kali ini giliran gw yang ditanyai. Kuesioner ini akan terbit akhir Maret nanti, bertepatan dengan konser Matthäuspassion. Jadi, TKA kali ini akan mendistribusikan “Tonika” juga pada audiens. Ngomong-ngomong, gw terkejut banget, karena tiket konser Matthäuspassion ini nyaris terjual seluruhnya, padahal ada 4 kali konser di Amsterdam dan Haarlem. Kalo udah gini gw baru sadar bahwa TKA ini sudah memiliki publik yang tetap. Maklum, sudah sepuh ^^.

Gw nggak akan menerjemahkan seluruh kuesioner ini. Tapi kira-kira isinya nanya pengalaman berpaduan suara, konser paling hebat yang pernah dialami, musisi atau penyanyi favorit, hobi, buku yang sedang dibaca, dan lain-lain. Nah, buat yang bisa sedikit bahasa kumpeni, seharusnya bahasa Belanda gw masih bisa dimengerti, hehehe. Buat yang nggak ngerti, di Google Translate aja kali ya. Anyway, sekali lagi, ide yang bagus buat audisi PSM tahun depan?

choir cute

Naam:  Hendra Agustian
Stemsoort: Tenor
Lid van TKA sinds: december 2012

Zong of zing je in een ander koor? En doe je nog iets anders met muziek, bespeel je bijvoorbeeld een instrument?

Ik zing nu ook in Hollands Vocaal Ensemble (olv Fokko Oldenhuis). Vorig jaar zong ik in Nederlands Studenten Kamerkoor (olv Maria van Nieukerken). Daarvoor zong ik in Kamerkoor Vocoza (olv Sanne Nieuwenhuijsen) en Choir 20/21 (olv MaNOj Kamps). Toen ik Indonesië woonde, heb ik ook in een aantal koren gezongen, o.a. Batavia Madrigal Singers (olv Avip Priatna), National Youth Choir Indonesia (olv Ivan Yohan), Cavallero Male Singers (olv Rainier Revireino), Twilite Chorus (olv Benjamin Manumpil), en AgriaSwara (olv Arvin Zeinullah).

Ik schrijf een weblog over koormuziek (in Bahasa Indonesia en Engels): http://www.sanguinischoraliensis.wordpress.com

Wat vind je leuk aan TKA?

Het repertoire van TKA spreekt me aan. Ik zing meestal in kleine bezettingen van 4 tot 30 zangers. Ik hou van a cappella muziek, maar ik vind kolossale en symfonische muziek ook leuk.

Wat is het mooiste/spannendste/meest ontroerende concert dat je ooit met een koor hebt uitgevoerd?

In 2009 ging ik op concerttournee met Batavia Madrigal Singers naar Slovenië, Hongarije en Oostenrijk. In Slovenië hebben we deelgenomen aan een internationale koorwedstrijd, die tot European Grand Prix for Choral Singing behoorde. Binnen één week, hebben we vijf concerten in vijf steden uitgevoerd. Ik vond het erg spannend, omdat we voor een internationaal publiek hebben opgetreden. En niet alleen zingen, maar ook dansen, want het repertoire omvatte veel Indonesische volksmuziek.

Welk stuk zou je graag (nog eens) willen zingen?

St. Luke Passion (Krzysztof Penderecki), Strathclyde Motets (James Macmillan), of Path of Miracles (Joby Talbot).

Heb je een favoriete zanger, zangeres, instrumentalist of orkest? Zo ja, wie of welk?

Ik ben gek op Britse koren. Dus ik luister vaak naar The Sixteen (Harry Christopher), Polyphony (Stephen Layton), of Tenebrae (Nigel Short). Maar mijn favoriete zanger is Andreas Scholl.

Wat is voor jou het mooiste lied aller tijden?

Ser Eshgh (Het Geheim van de Liefde) van Muhammad Reza Shajarian, een levende legende van Perzische klassieke muziek.

Heb je – buiten het zingen – nog andere hobbies? Welke?

Ik lees boeken en artikelen over wetenschap en humanisme. Daarnaast begin ik ook te leren koken 🙂

Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben een promovendus aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Ik doe een onderzoek naar internationalisering in het voortgezet onderwijs.

Wat is je favoriete vakantiebestemming? En waarom?

Italië. Ik zou daar graag een aantal jaar willen wonen, om in kunst, muziek en kultuur te verdiepen.

Kun je ons een restaurant aanbevelen?

Witte Uyl op Frans Halsstraat.

Welk boek ligt er op je nachtkastje en is er een boek dat je iedereen zou  aanraden te lezen?

Er ligt daar geen boek, maar ik ben een boek van Michio Kaku “Physics of the Impossible” aan het lezen. Als je van wetenschap houdt, raad ik je alle boeken van Michio Kaku aan.

Vertel eens iets verrassends/leuks/grappigs/stoers over jezelf?

Ik kom uit een dorp op een bergachtig gebied in West Java, en tot mijn dertiende speelde ik nog steeds buiten mijn ouders huis, in de modder en het groenteveld van mijn vader.

In de film over jouw leven: welke acteur/actrice speelt de rol van jou?
En wat zou in die film de themamuziek of het themalied kunnen zijn?

Nicholas Saputra, een Indonesische acteur. “Jemplang Panganten”, een Sundanese volksmuziek zou de themamuziek kunnen zijn.

Met wie zou je wel eens een borreltje willen dirinken? En waarom?

Ik zou graag een borreltje met Dalai Lama willen drinken, omdat zijn visie me heel goed aanspreekt.

Wanneer ben jij het meest in je element?

Als ik een mooi concert uitvoer met een goed koor.


One thought on “Memperkenalkan Diri, a la TKA

  1. Pingback: The New Black: Ngefans sama James MacMillan | Sanguinis choraliensis

Tanggapi